Parīzē notiekošās izstādes Retromobile ietvaros notiek izsoļu nama Artcurial rīkotā automobiļu izsole. Vairāk informācijas: www.artcurial.com Pērn šādā izsolē tika pārdoti automobiļi 31,8 miljonu eiro apmērā. Ļoti iespējams, ka šogad šis skaitlis tiks pārsniegts. No piedāvātajiem 147 izsoles objektiem tikai greznais Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta vien var tikt pārdots par 16-22 miljoniem eiro. Tikmēr izsolē varēs iegādāties kādu citu auto, kurš lai arī nav tik grezns, tomēr ir ļoti īpašs. Tas ir automobilis ar savu stāstu – 1931.gada Bugatti 51 Grand Prix.

Šis ir viens no iekārojamākajiem Bugatti sacīkšu automobiļiem. Ar to slavenais sacīkšu braucējs Moriss Trentiņjans ne tikai izcīnījis savu pirmo Grand Prix uzvaru, bet arī piedzīvojis citus spilgtus savas dzīves brīžus.

1932.gada Monako GP ©-DR

Automobilis ar šasijas numuru 51128 sākotnēji vairākkārt tika mainījis īpašniekus līdz nonāca vīndaru ģimenē, kurā Bugatti automobiļi bija lielā cieņā. 1933.gada 9.februārī auto tika reģistrēts uz Luī Trentiņjana vārda, kurš sešu bērnu ģimenē bija trešais. Jaunajam franču braucējam piemita ne tikai entuziasms, bet arī talants, un viņam tika prognozēta lieliska sacīkšu karjera. Desmit dienas pēc auto reģistrācijas Luī Trentiņjans ar to jau izbrauca sacīkšu trasē. Pirmās sacīkstes Po GP viņš aizvadīja briesmīgos laikapstākļos – trasi klāja sniega, grants un dubļu maisījums. Šī masa noklāja automobiļa aizsargstiklu un braucēja brilles, apgrūtinot redzamību. Neskatoties uz grūtībām, Luī spēja finišēt visai atzīstamajā 6.pozīcijā.

Vēlēdamies atrast labāku kombināciju, Luī izlēma Bugatti 51 dzinēju uzstādīt 35C modeļa šasijai, cerēdams tādējādi iegūt labāk vadāmu automobili. 20.maijā treniņbraucienos pirms Pikardī GP Luī gatavojās uzstādīt labu rezultātu, taču pēkšņi viņa ceļā gadījās vietējais kārtībsargs, kurš bija izdomājis šķērsot ceļu. Luī Trentiņjans centās izvairīties no viņa taču zaudēja kontroli, un automobilis uztriecās ceļa stabam. Bugatti aizkūleņoja 50 metrus, tā braucējs tika izmests no auto un no gūtajām traumām gāja bojā.

Dzinējs no sadragātās šasijas tika pārvietots atpakaļ Bugatti 51 modelī, un nedaudz vairāk kā 3 mēnešus pēc traģēdijas Luī atraitne to pārdeva. Automobilis periodiski parādījās dažādās sacīkstēs, bet ilgu laiku arī pavadīja, gaidot nākamo entuziastu, kurš ar to izmēģinātu savu sacīkšu veiksmi. Par tādu kļuva jauns censonis, kura ģimenē Bugatti nebija svešs – tas bija Luī Trentiņjana jaunākais brālis Moriss, uz kura vārda 1938.gada 15.februārī auto tika reģistrēts.

Morisa pirmā sacīkste ar šo Bugatti notika 10.aprīlī – Po Grand Prix. Moriss tajā finišēja 5.vietā – nedaudz augstāk, nekā viņa brālis pirms 5 gadiem ar šo pašu automobili. Tikmēr drīz vien Moriss guva savu pirmo uzvaru – Grand Prix des Frontières Beļģijā. Nākamajā gadā franču braucējs šajā sacīkstē savu panākumu atkārtoja, taču turpmākos sacīkšu plānus izjauca 2.pasaules karš. Līdzīgi kā daudzi sacīkšu braucēji, arī Moriss savu Bugatti rūpīgi noslēpa šķūnī starp siena ķīpām. Pašu Morisu kara laikā arestēja vācieši un nosūtīja uz nometni Austrijā.

Pēc kara Moriss atgriezās un atrada savu Bugatti tur pat, kur bija atstājis. Arī citi sacīkšu braucēji, no kuriem daudzi kara laikā bija tikuši arestēti, vilka no šķūnīšiem laukā savus braucamos, lai jau 1945.gada 9.septembrī piedalītos Ieslodzīto Lielās Balvas izcīņā (Grand Prix des Prisonniers). Arī Moriss Trentiņjans ar savu Bugatti piedalījās sacīkstēs, taču automobilim radās problēmas ar degvielas padevi,
un franču braucējs bija spiests izstāties. Trentiņjans mēģināja noskaidrot, kas bija par iemeslu degvielas padeves traucējumiem. Izrādījās, ka vainīgās bija žurkas, kas bija viesojušās ilgu laiku šķūnītī stāvējušā automobiļa degvielas tvertnē un atstājušas tajā savus “le petoulet” jeb latviski sakot izkārnījumus.

Uzvaru sacīkstē izcīnīja franču autosporta zvaigzne Žans Pjērs Vimils, kurš nekavējoties piešķīra Morisam Trentiņjanam iesauku “Pétoulet”, kas saglabājās viņam visas karjeras laikā. Pats braucējs to uztvēra ar veselīgu humoru, un neiebilda. Automobilis jau bija tehniski novecojis, lai ar to gūtu nozīmīgus panākumus sacīkstēs, tomēr tas vēl ilgu laiku ieņēma īpašu vietu Morisa Trentiņjana dzīvē un arī samērā daudz vietas viņa istabā. Automobilis varēja atpūsties, bet pats Moriss Trentiņjans turpināja savu sacīkšu karjeru, kuras laikā spēja izcīnīt arī 2 uzvaras Formula 1 sacensībās un uzvaru Lemānas 24 stundu braucienā. Ilgus gadus būdams uzticīgs Bugatti, viņš pat, kāpjot Ferrari sacīkšu automobilī, vilka savu balto ķiveri ar Bugatti emblēmu uz tās.

Pēc sacīkšu braucēja karjeras beigām Trentiņjans pievērsās mierīgai
dzīvei un vīnogu audzēšanai. No vīnogām darinātajam vīnam viņš deva īpašu nosaukumu “Le Petoulet”…

1931 Bugatti 51 Grand Prix © Christian Martin / Artcurial
Previous articleParīzē sākas izstāde Retromobile 2019
Next articleYoungtimer Rally sezonu atklās 5. maijā pie Arēnas Rīga