Piektdiena, 13! Nu kas gan tur īpašs. Tikmēr dažiem šāda kombinācija iedveš tīrās šausmas. Viena no māņticīgākajām cilvēku kategorijām ir sacīkšu braucēji, kuri nereti ar bažām uztver arī skaitli 26, kas faktiski ir divu 13 summa.

Šodien, šādā zīmīgā dienā aprit tieši 100 gadi, kopš dzimis viens no visu laiku izcilākajiem sacīkšu braucējiem Alberto Askari. Viņam jau nu gan būtu bijis ko pastāstīt par savām īpašajām attiecībām ar skaitli 26. Francijas Automobiļu kluba 1925.gada 26.jūlijā Montlerī trasē rīkotajās sacīkstēs mazais Alberto arī bija klāt un vēroja, kā viņa tēvs, Alfa Romeo komandas vadošais pilots brauc līderpozīcījā. Tomēr cerētā uzvaras prieka vietā Askari ģimene todien piedzīvoja traģēdiju – Les Biscones pagriezienā Antonio avarēja un gāja bojā. Skatilis 26 kopš tā laika Alberto bija kā slikta zīme, no kā būtu jāizvairās.

Neskatoties uz piedzīvoto traģēdiju, Alberto arī kļuva par veiksmīgu sacīkšu braucēju. Nu, veiksmīgu tajā gadījumā, ja viņam nebija saskarsmes ar skaitli 26…

Var jau teikt, ka tā bija tikai sakritība, bet 1948.gadā, startējot ar tobrīd labāko Alfa Romeo automobili (starta numurs 26) viņš komandas rīkojumu dēļ neguva pavisam drošu uzvaru, bet tā jau bija tikai neliela neveiksme. Askari pārliecinoši izcīnīja pasaules čempiona titulu F1 sacīkstēs 1952. un 1953.gadā, tomēr skaitlis 26 mēdza uzrasties arī negaidītās situācijās. Lielisko sezonu Askari vēlējās noslēgt ar uzvaru pēdējā sacīkstē Itālijā. Sacīkste izrādījās spraiga – līderis mainījās … 26 reizes. Vēl mirkli pirms finiša Askari bija līderis, taču pēdējā pagriezienā izslīdēja un avarēja.

Nākamais likteņa pavērsiens sekoja 1955.gada Monako sacīkstēs. Tajās Askari bija lieliska iespēja nokļūt līderpozīcijā, tomēr neilgi pirms sacīkstes beigām viņš nesavaldīja savu automobili, Lancia izlidoja cauri trases nožogojumiem un … pazuda Monako līča ūdeņos. Braucējs spēja pats izpeldēt un par mata tiesu izglābās no nāves, tiekot tikai pie sasista deguna un pamatīga izbīļa. Drīz vien no ūdens tika izcelts arī sarkanais Lancia automobilis, uz kura varēja skaidri saskatīt tā numuru … 26.

Liktenīgo sakritību vērotāji norādīja vēl uz kādu “zīmi“, ko Askari esot vajadzējis pamanīt – starta līnijā viņš atradās starp Fanhio (numurs 2) un Mosa (numurs 6) automobiļiem, kas priekš Askari nozīmējis vēl vienu 26.

Četras dienas vēlāk, nedaudz atkopies no pārdzīvotā, Askari ieradās Moncā, kur notika Ferrari 750 Monza sporta automobiļa izmēģinājumu braucieni. Askari pēkšņi pats izteica vēlēšanos izbraukt pāris apļus, lai ātrāk aizmirstu nesenās avārijas pārdzīvojumus. Askari dalība testos nebija paredzēta, viņš bija ieradies ikdienišķā apģērbā – šortos un krekliņā. Itālim līdzi nebija arī viņa gaišzilās ķiveres, bez kuras viņš nekad nebrauca. Šoreiz Askari bija rīkojies pavisam neierasti – aizņēmās Kasteloti ķiveri, iekāpa automobilī un aiztraucās pa trasi. Trešajā aplī Moncas trasē iestājās mokošs klusums – Ferrari dzinējs bija apklusis. Pagriezienā Curva di Vialone Askari vadītais automobilis izslīdēja un apmeta pāris kūleņus, tā pilots no gūtajām traumām gāja bojā. Bija maija mēneša 26.datums…

Alberto Askari gāja bojā 36 gadu vecumā un nodzīvoja tikai četras dienas ilgāk nekā savulaik viņa tēvs. Katrs no viņiem bija izcīnījis 13 Grand Prix uzvaras (kopā 26). Abi savulaik piedalījušies sacīkstēs ar automobili, kuram bija numurs 26. Abi gāja bojā 26.datumā četras dienas pēc iekļūšanas nopietnās avārijās.

Previous articleDīzeļa mistērija
Next articleCitroën ar vērienu sāk svinēt kompānijas simtgadi