Pirms 60 gadiem Turīnas autoizstādē Maserati demonstrēja savu jauno 5000GT 2+2 coupé automobili, kurš bija ekskluzīvs gan dizaina, gan arī veiktspējas ziņā.

Šis modelis tika radīts lielā mērā pateicoties prasīgam klientam – tālaika Persijas šaham Rezā Pehlevī, lielam augstas veiktspējas sporta automobiļu entuziastam. 1958.gadā viņš izmēģināja tobrīd Maserati ražošanā esošo 3500GT. Lai arī kopumā ar automobili Persijas šahs bija apmierināts, viņš uzstāja, lai automobiļa veikstpēja tiktu uzlabota. Tālaika Maserati tehniskais direktors Džulio Alfieri saprata, ka automobilis būs pilnībā jāpārveido, lai izpildītu svarīgā klienta prasības.

Rezultātā tika radīts projekts AM103, kura pilnveidošana turpinājās 1959.gadā. Tas faktiski nebija uzlabots esošais GT modelis, bet jauns automobilis. Tā pamatā bija sportiskais 450S V8 dzinējs. Ar šādu dzinēju aprīkotajā Maserati 1957.gadā Huans Manuels Fanhio un Žans Berā izcīnīja uzvaru prestižajās Sebringas 12 stundu sacīkstēs. Tikmēr jaunā automobiļa vajadzībām dzinēja tilpums no 4,5 litriem tika palielināts gandrīz līdz 5.

5000GT 2+2 coupé ekskluzivitāte izpaužas arī ierobežotajā saražoto eksemplāru skaitā – izgatavoti tikai 34 šīs sērijas automobiļi. Bet ar to vēl ekskluzivitāte neaprobežojas – automobiļu virsbūves tika veidotas vairākās Itālijas virsbūvju dizaina darbnīcās. Visbiežāk sastopami Allemano veidotie 5000GT – šajā darbnīcā izgatavoti 22 no 34 automobiļiem. Retāk vai pat tikai vienā eksemplārā veidoti 5000GT no Pininfarina, Monterosa, Ghia, Bertone, Frua, Michelotti un Vignale.

Pirmais 5000GT 2+2 coupé automobilis, kurš arī bija demonstrēts Turīnas autoizstādē, tika izgatavots ar Carrozzeria Touring virsbūvi. Par godu Maserati prasīgajam klientam automobilis ieguva segvārdu “Persijas šahs”. Ar šādu virsbūvi 5000GT 2+2 coupé izgatavots tikai 3 eksemplāros.

5000GT 2+2 coupé parametri
Izlaiduma gadi:1959-1964
Dzinējs:V8 – 90°
Dzinēja tilpums:4937,8 cm³ (4941,1 cm³ no 1960.g.)
Jauda:325 ZS pie 5500 apgr./min.
(340 ZS pie 5800 apgr./min. no 1960.g.)
Kompresijas pakāpe:8,5:1
Vārstu skaits:2 uz cilindru
Pārnesumkārba:4 ātrumu (5 ātrumu no 1963.g.)
Pašmasa:1500 kg
Maksimālais ātrums:260-270 km/h

Foto: Maserati S.p.A. © Michael Furman

Previous articleYoungtimer Coffeetime pasākums 8. septembrī pie Rīgas Motormuzeja
Next articleItaldesign veidotais Nissan GT-R50 tiks piegādāts klientiem no 2020.gada.